Les marques Systemaction, Yerse, Sita Murt, Simorra i Boboli formen part d’aquesta iniciativa que busca impulsar l’economia circular en el sector tèxtil
En el marc del projecte RETEXCAT, que busca revolucionar el procés industrial del reciclatge tèxtil postconsum, s'està desenvolupant un programa d'assessorament tècnic per integrar l'ecodisseny a les marques de moda catalanes, a càrrec de l'experta en disseny i sostenibilitat Ariadna Rovira. Les marques Systemaction, Yerse, Sita Murt, Simorra i Boboli formen part d'aquesta iniciativa que té com a objectiu impulsar l’economia circular en el sector tèxtil.
El programa d’assessorament inclou cinc sessions: una sessió inicial conjunta i quatre sessions individuals per a cada marca. Durant la primera sessió conjunta, que es va dur a terme a les instal·lacions del Clúster Modacc, es van explorar diverses estratègies d’ecodisseny aplicables i es van exposar les normatives que afecten i afectaran la indústria en els pròxims anys dins de l’Estratègia Europea del Tèxtil.
Després d'aquesta primera sessió conjunta, es van iniciar les sessions individualitzades per cada marca. La primera d'elles va consistir en una anàlisi del producte i de la marca per integrar l'ecodisseny, estudiant la tipologia de producte, la cadena de subministrament i l'operativa de gestió i producció. A partir d'aquesta anàlisi, es va desenvolupar una primera diagnosi del producte i de la marca per a una òptima implementació de l'ecodisseny. En aquest sentit, durant el passat mes de juny, algunes de les marques participants ja van poder realitzar la segona sessió individualitzada, enfocada a la identificació de reptes i oportunitats del producte global de cada marca.
En els propers mesos estan programades la tercera i quarta sessions, dedicades a la selecció de productes i estratègies pel prototipatge de nous productes, i al plantejament de l’estratègia d’ecodisseny més adequada per a cada cas. Aquestes sessions culminaran durant l’últim trimestre de l’any amb la identificació de productes potencials per incorporar material secundari i la selecció de les estratègies d’ecodisseny més adequades per a elaborar nous prototips dels productes seleccionats.
Ariadna Rovira, responsable de la formació tècnica i experta en disseny i sostenibilitat, afirma: "Aquest projecte és òptim, ja que brinda a les marques l'oportunitat d'integrar l'ecodisseny en els seus equips i en la seva estratègia de producte, a la vegada que participen d'un projecte col·laboratiu que els permet la introducció de residu postconsum en les seves col·leccions. Ha estat clau facilitar una bona sessió inicial perquè totes les marques comparteixin un llenguatge comú sobre la sostenibilitat i l'ecodisseny, així com per brindar el coneixement de l'ampli ventall d'estratègies aplicables. A partir d'aquí, les sessions individualitzades són molt enriquidores, ja que amb cada marca descobrim el seu potencial propi i trobem els camins a curt i llarg termini per a integrar l'ecodisseny a escala global."
Aquest programa d’assessorament tècnic representa un pas important cap a una indústria tèxtil més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, reforçant el compromís de les marques catalanes amb la sostenibilitat.