Últimes notícies
- Detalls
El passat 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya, una iniciativa pionera que treballa per transformar el sector tèxtil cap a la circularitat. L’esdeveniment va comptar amb la participació d’empreses i entitats clau compromeses amb aquest repte, destacant el paper de RETEXCAT com a projecte exemplar en aquesta transició.
El Pacte per a la Moda Circular, nascut el 2022, impulsa estratègies com la reutilització, l’activació del mercat de fibres secundàries i l’increment de la recollida selectiva de tèxtil, tot aprofitant l’herència històrica tèxtil de Catalunya. A través de la col·laboració entre actors públics i privats, s’han fixat objectius ambiciosos per al 2024, com reduir entre un 5 i un 10% la generació de residu tèxtil, augmentar fins al 30% la recollida selectiva i assolir un 50% de reciclatge d’aquests materials.
RETEXCAT, coordinat per MODACC, és un dels projectes finançats per l’Agència de Residus de Catalunya que ja està marcant la diferència. Amb la participació de marques com Boboli, Mango, Sita Murt o Yerse, el projecte se centra en incorporar fibres secundàries de roba en desús per crear nous productes de moda. Solidança i Coleo van presentar els avanços del projecte, destacant com RETEXCAT exemplifica la circularitat aplicada al sector tèxtil català.
Durant l’acte, ACCIÓ i l’ARC van exposar oportunitats de finançament per a projectes de sostenibilitat, facilitant a les empreses noves eines per avançar cap a un futur més verd.
El Pacte per a la Moda Circular continua creixent amb la incorporació de marques com Decathlon, Lola Casademunt, ThePostFiber i Wallapop, que van compartir bones pràctiques i estratègies per sumar esforços en aquesta transformació.
La jornada es va tancar amb un dinar de cloenda que va reafirmar el compromís de tots els participants per treballar junts en un futur tèxtil més sostenible.
- Detalls
El projecte RETEXCAT ha completat amb èxit la seva primera fase, enfocada en la recollida i classificació de tèxtil post consum. Gràcies a la col·laboració de Solidança, s’han recollit més de 30.000 kg de roba dipositada en contenidors de carrer. Coleo ha estat l’encarregat de seleccionar i preparar les peces per al reciclatge, retirant els elements impropis com botons, cremalleres i etiquetes.
Aquest material recuperat entrarà ara a la cadena industrial per convertir-se en noves peces de roba, seguint processos que inclouen la transformació en borra, la creació de fil i teixit, i la confecció final.
Per a més detalls sobre aquest projecte que impulsa l’economia circular i la moda sostenible, visiteu la pestanya de procés de la nostra web.
- Detalls
Les marques Systemaction, Yerse, Sita Murt, Simorra i Boboli formen part d’aquesta iniciativa que busca impulsar l’economia circular en el sector tèxtil
En el marc del projecte RETEXCAT, que busca revolucionar el procés industrial del reciclatge tèxtil postconsum, s'està desenvolupant un programa d'assessorament tècnic per integrar l'ecodisseny a les marques de moda catalanes, a càrrec de l'experta en disseny i sostenibilitat Ariadna Rovira. Les marques Systemaction, Yerse, Sita Murt, Simorra i Boboli formen part d'aquesta iniciativa que té com a objectiu impulsar l’economia circular en el sector tèxtil.
El programa d’assessorament inclou cinc sessions: una sessió inicial conjunta i quatre sessions individuals per a cada marca. Durant la primera sessió conjunta, que es va dur a terme a les instal·lacions del Clúster Modacc, es van explorar diverses estratègies d’ecodisseny aplicables i es van exposar les normatives que afecten i afectaran la indústria en els pròxims anys dins de l’Estratègia Europea del Tèxtil.
Després d'aquesta primera sessió conjunta, es van iniciar les sessions individualitzades per cada marca. La primera d'elles va consistir en una anàlisi del producte i de la marca per integrar l'ecodisseny, estudiant la tipologia de producte, la cadena de subministrament i l'operativa de gestió i producció. A partir d'aquesta anàlisi, es va desenvolupar una primera diagnosi del producte i de la marca per a una òptima implementació de l'ecodisseny. En aquest sentit, durant el passat mes de juny, algunes de les marques participants ja van poder realitzar la segona sessió individualitzada, enfocada a la identificació de reptes i oportunitats del producte global de cada marca.
En els propers mesos estan programades la tercera i quarta sessions, dedicades a la selecció de productes i estratègies pel prototipatge de nous productes, i al plantejament de l’estratègia d’ecodisseny més adequada per a cada cas. Aquestes sessions culminaran durant l’últim trimestre de l’any amb la identificació de productes potencials per incorporar material secundari i la selecció de les estratègies d’ecodisseny més adequades per a elaborar nous prototips dels productes seleccionats.
Ariadna Rovira, responsable de la formació tècnica i experta en disseny i sostenibilitat, afirma: "Aquest projecte és òptim, ja que brinda a les marques l'oportunitat d'integrar l'ecodisseny en els seus equips i en la seva estratègia de producte, a la vegada que participen d'un projecte col·laboratiu que els permet la introducció de residu postconsum en les seves col·leccions. Ha estat clau facilitar una bona sessió inicial perquè totes les marques comparteixin un llenguatge comú sobre la sostenibilitat i l'ecodisseny, així com per brindar el coneixement de l'ampli ventall d'estratègies aplicables. A partir d'aquí, les sessions individualitzades són molt enriquidores, ja que amb cada marca descobrim el seu potencial propi i trobem els camins a curt i llarg termini per a integrar l'ecodisseny a escala global."
Aquest programa d’assessorament tècnic representa un pas important cap a una indústria tèxtil més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, reforçant el compromís de les marques catalanes amb la sostenibilitat.
- Detalls
Davant d’un centenar d’assistents els ponents han presentat Retexcat, el projecte que aprofita el residu tèxtil post consum per fer un nou producte que es pugui vendre al mercat.
- Detalls
En el marc del Pacte per la Moda Circular de Catalunya, sis marques de moda i vuit empreses del sector industrial tèxtil català – nou d’elles associades al Clúster Català de la Moda (Modacc) - iniciaran un projecte per la industrialització de la cadena de valor del tèxtil reciclat post consum gràcies a una subvenció rebuda per part de Agència de Residus de Catalunya, del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) de la Generalitat de Catalunya, en el marc de la convocatòria de foment de l’economia circular atorgada recentment.
Les empreses Mango, Boboli, Simorra, Sita Murt/, System Action i Yerse es centraran en incloure matèria secundària a les seves noves col·leccions treballant en col·laboració amb tota la cadena de valor de la indústria tèxtil catalana, que s’encarregarà de fer possible aquesta realitat, és a dir, aprofitar el residu tèxtil post-consum i utilitzar-lo per fer producte que finalment surti a mercat.
El procés industrial a desenvolupar s’iniciarà amb la recollida de roba usada per part de Solidança i la seva classificació mitjançant la tecnologia de Picvisa operada per Coleo. Posteriorment la roba es tritura i se’n farà borra a Triturats la Canya, per poder realitzar seguidament, el procés de filatura per part de diverses empreses com Hilaturas Jesús Rubio, Hilosa, Pagès Valentí i Planafil. Finalment, Textil BCH serà l’empresa encarregada de fer els teixits i els acabats aniran a càrrec de Estampados DAMF i es confeccionaran a l’empresa Coleo.
Modacc, el Clúster Català de la moda, organització sense ànim de lucre que integra gairebé 150 empreses que desenvolupen la seva activitat al voltant del negoci de moda a Catalunya i representa 6000 treballadors i 2000 milions d’euros de facturació agregada; ha estat part fonamental del desenvolupament del projecte i en serà un dels agents dinamitzadors.
Datambient, l'empresa de consultoria especialitzada en l'àmbit dels residus, ha estat també un actor clau en el desenvolupament d'aquesta iniciativa i serà qui gestionarà el procés industrial del projecte.
Facilitar la circularitat: l'objectiu principal
L'objectiu principal per les marques de moda, és el d’obtenir productes fets amb material tèxtil secundari de la qualitat suficient per ser introduïts al mercat. Per això, s’estudiaran i analitzaran els productes susceptibles d'incorporar matèria primera secundària, obtinguda a partir de la roba recollida en contenidors, en substitució del material verge que utilitzen actualment i també treballar les estratègies més adients en funció de cada producte a desenvolupar. Per a les marques que estan en les fases inicials en el món de la circularitat, un equip d’experts els assessorarà i acompanyarà amb l’objectiu que l’ecodisseny es converteixi en una pràctica sistèmica dels equips de disseny.
Gràcies a aquesta iniciativa, algunes de les marques participants iniciaran un procés de recollida de peces de roba post consum en els seus punts de venda, que seran utilitzades en aquests nous processos de disseny, anomenat "Take Back".
En relació a la vessant industrial, l'objectiu d'aquest projecte és categoritzar, estandarditzar i homogeneïtzar el procés d'industrialització del reciclatge del tèxtil post-consum en tota la seva cadena, integrant totes les fases i actors, per tal de permetre un flux significatiu, constant i recurrent de la matèria primera secundària, que permeti la posada en el mercat de consum de 10.000 peces de roba, en aquesta primera fase i com a fruit de l’execució del projecte.
La incorporació d'aquests canvis permetrà a les empreses, no només posicionar-se en matèria de circularitat, sinó també adaptar els seus processos de disseny, gestió industrial i comercial als nous requisits legislatius vinculats a la Responsabilitat Ampliada del Productor, la directiva d'Ecodisseny i el Green Claim.
Tret de sortida
La reunió inaugural del projecte va tenir lloc el passat divendres 15 de desembre a les instal·lacions de Mango i va comptar amb la presència de l'ARC i d’altres responsables del DACC, així com de representants de totes les empreses i marques participants en el projecte. La sessió va donar el tret de sortida a aquesta iniciativa que té previst finalitzar al desembre de l'any 2025, i que promourà el desenvolupament de la cadena de valor d'ús tèxtil post-consum com a matèria primera secundària per a la indústria de la moda de Catalunya.
Aquest projecte s’ha generat sota el marc del Pacte per la Moda Circular a Catalunya, impulsat pel DACC, que té la voluntat de sumar i coordinar els esforços de tots els actors de la cadena de valor del tèxtil per donar resposta de forma conjunta i efectiva als reptes del sector, establint objectius comuns i generant instruments que facin possible la transformació cap a un model circular.