En el marc del Pacte per la Moda Circular de Catalunya, sis marques de moda i vuit empreses del sector industrial tèxtil català – nou d’elles associades al Clúster Català de la Moda (Modacc) - iniciaran un projecte per la industrialització de la cadena de valor del tèxtil reciclat post consum gràcies a una subvenció rebuda per part de Agència de Residus de Catalunya, del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) de la Generalitat de Catalunya, en el marc de la convocatòria de foment de l’economia circular atorgada recentment.

Les empreses Mango, Boboli, Simorra, Sita Murt/, System Action i Yerse es centraran en incloure matèria secundària a les seves noves col·leccions treballant en col·laboració amb tota la cadena de valor de la indústria tèxtil catalana, que s’encarregarà de fer possible aquesta realitat, és a dir, aprofitar el residu tèxtil post-consum i utilitzar-lo per fer producte que finalment surti a mercat.

El procés industrial a desenvolupar s’iniciarà amb la recollida de roba usada per part de Solidança i la seva classificació mitjançant la tecnologia de Picvisa operada per Coleo. Posteriorment la roba es tritura i se’n farà borra a Triturats la Canya, per poder realitzar seguidament, el procés de filatura per part de diverses empreses com Hilaturas Jesús Rubio, Hilosa, Pagès Valentí i Planafil. Finalment, Textil BCH serà l’empresa encarregada de fer els teixits i els acabats aniran a càrrec de Estampados DAMF i es confeccionaran a l’empresa Coleo.

Modacc, el Clúster Català de la moda, organització sense ànim de lucre que integra gairebé 150 empreses que desenvolupen la seva activitat al voltant del negoci de moda a Catalunya i representa 6000 treballadors i 2000 milions d’euros de facturació agregada; ha estat part fonamental del desenvolupament del projecte i en serà un dels agents dinamitzadors.

Datambient, l'empresa de consultoria especialitzada en l'àmbit dels residus, ha estat també un actor clau en el desenvolupament d'aquesta iniciativa i serà qui gestionarà el procés industrial del projecte.

Facilitar la circularitat: l'objectiu principal

L'objectiu principal per les marques de moda, és el d’obtenir productes fets amb material tèxtil secundari de la qualitat suficient per ser introduïts al mercat. Per això, s’estudiaran i analitzaran els productes susceptibles d'incorporar matèria primera secundària, obtinguda a partir de la roba recollida en contenidors, en substitució del material verge que utilitzen actualment i també treballar les estratègies més adients en funció de cada producte a desenvolupar. Per a les marques que estan en les fases inicials en el món de la circularitat, un equip d’experts els assessorarà i acompanyarà amb l’objectiu que l’ecodisseny es converteixi en una pràctica sistèmica dels equips de disseny.

Gràcies a aquesta iniciativa, algunes de les marques participants iniciaran un procés de recollida de peces de roba post consum en els seus punts de venda, que seran utilitzades en aquests nous processos de disseny, anomenat "Take Back".

En relació a la vessant industrial, l'objectiu d'aquest projecte és categoritzar, estandarditzar i homogeneïtzar el procés d'industrialització del reciclatge del tèxtil post-consum en tota la seva cadena, integrant totes les fases i actors, per tal de permetre un flux significatiu, constant i recurrent de la matèria primera secundària, que permeti la posada en el mercat de consum de 10.000 peces de roba, en aquesta primera fase i com a fruit de l’execució del projecte.

La incorporació d'aquests canvis permetrà a les empreses, no només posicionar-se en matèria de circularitat, sinó també adaptar els seus processos de disseny, gestió industrial i comercial als nous requisits legislatius vinculats a la Responsabilitat Ampliada del Productor, la directiva d'Ecodisseny i el Green Claim.

Tret de sortida

La reunió inaugural del projecte va tenir lloc el passat divendres 15 de desembre a les instal·lacions de Mango i va comptar amb la presència de l'ARC i d’altres responsables del DACC, així com de representants de totes les empreses i marques participants en el projecte. La sessió va donar el tret de sortida a aquesta iniciativa que té previst finalitzar al desembre de l'any 2025, i que promourà el desenvolupament de la cadena de valor d'ús tèxtil post-consum com a matèria primera secundària per a la indústria de la moda de Catalunya.

Aquest projecte s’ha generat sota el marc del Pacte per la Moda Circular a Catalunya, impulsat pel DACC, que té la voluntat de sumar i coordinar els esforços de tots els actors de la cadena de valor del tèxtil per donar resposta de forma conjunta i efectiva als reptes del sector, establint objectius comuns i generant instruments que facin possible la transformació cap a un model circular.